SEO: wat wil Google nu echt?

SearchEngineLand-Periodic-Table-of-SEO-condensed-mediumAls er één ding is waar we het binnen SEO* allemaal over eens zijn, is het dat de wereld van zoekmachines als Google, Bing, Yahoo, etc. een vat vol mysterie is. Niet alleen is het onmogelijk om het zoekalgoritme 100% te doorgronden, maar het is ook voortdurend onderhevig aan verandering.  En niet zonder risico.  Bepaalde richtlijnen en sancties kunnen een ganse digital marketingstrategie bijvoorbeeld plots onderuithalen nog voor ze goed en wel werd gelanceerd. Het is dan ook hele uitdaging om de laatste update goed op te volgen en proberen te voorspellen wat de volgende zal betekenen. Die uitdaging is vandaag zelfs zo groot dat er wereldwijd miljoenen fulltime banen voor werden gecreëerd…

Meer dan 200 ranking factoren…  Hoe begint u er aan?

Is SEO een complex proces?  Ja en neen.

Ja, want er zijn meer dan 200 factoren die bepalen hoe een website zal ranken in de zoekresultaten. Welke verdienen dan de hoogste prioriteit? Volstaat het om een voldoende te scoren in slechts een aantal en andere factoren te negeren? Wel, de realiteit is dat een optimale prestatie in zo veel mogelijk van deze factoren vaak veel meer oplevert.  De som is groter dan de delen dus.  Dat is trouwens ook één van de voornaamste conclusies van ons recent marktonderzoek bij 80 websites van Microsoft Dynamics Partners in België en Nederland.

Neen, want – alvorens u meteen de hulp inroept van externe en dure specialisten – kan u de basics gerust zelf beheren. En dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn.  Bijvoorbeeld: komen de belangrijkste zoekwoorden voor in de site content (de natuurlijke teksten)? Staan ze in de juiste context? Staan ze ook in de URL, page title, meta data, etc.?  Maw.: hoe consistent gebruikt u die keywords (en “key phrases”) in de site?  Het zijn ingrepen die u zelf  kan doorvoeren via het web “content management system” (CMS) dat u gebruikt. Ingrepen die – behalve tijd – u in principe niets zouden mogen kosten.

Is die functionaliteit afwezig en/of moet u hiervoor beroep doen op een externe leverancier?  Dan is ons advies kort: haal een andere technologie in huis.  Kies voor een systeem dat s-u-p-e-r-gebruiksvriendelijk is en de nodige functionaliteiten biedt voor content- en mobiele optimalisatie, social media sharing, conversion, analytics, etc. Een kritische analyse en evaluatie van uw huidig CMS is vaak de eerste stap naar succes in SEO.

Bezorg uw bezoeker een optimale beleving

Laat u vooral niet tegenhouden door de techniciteit en complexiteit van het zoekalgoritme.  Als u logisch nadenkt over de grondbeginselen van bv. Google, lost u eigenlijk al een heel groot stuk van het mysterie op:

  • Google wil zoveel mogelijk winst maken(net als uw bedrijf)
  • Google wil de fysieke wereld digitaliseren en de online zoekervaring verbeteren
  • Google wil een maximale gebruikerservaring garanderen die klanten dagelijks doet terugkomen
  • Google eist dat uw website zich minstens aanpast aan die standaard
  • Google eist dat uw website compleet toegankelijk is voor iedereen

Want enkel zo kan Google ervoor zorgen dat haar gebruikers vinden wat ze zoeken:

  • in de snelste tijd
  • met het maximum aan geloofwaardigheid
  • met de grootste relevantie voor de specifieke zoekterm
  • met de meeste populariteit
  • binnen een geografische nabijheid

Vooraleer u beslist om de positie van uw website te verbeteren met de aankoop van dure, competitieve keywords, zet u beter een stap terug.  Denk eerst na over uw digitale marketingstrategie en probeer die zo goed mogelijk af te stemmen op de denkwijze van een zoekmachine. Plaats hier de Customer Journey altijd centraal. Waar zijn uw klanten naar op zoek?  Hoe kan u hen helpen om hun doel te bereiken? Hoe biedt u een optimale gebruikservaring die beantwoordt aan hun behoeften?

Door dit te doen, vergroot u uw kansen om een hogere positie behalen in de zoekresultaten.  En zelfs als u daar maar gedeeltelijk in slaagt, zullen uw prospecten ondertussen kunnen genieten van een soepele website-ervaring die meer dan waarschijnlijk leidt tot meer online conversie.

Stel uzelf de juiste vragen

Hoe haalt u meer rendement uit de investeringen die u vandaag in allerlei online marketinginitiatieven pompt? Wellicht heeft u (nog) niet alle antwoorden, maar door de juiste vragen te stellen, legt u  sneller de basis van een doortastende online marketingstrategie:

  • Wat is mijn primaire dienst of product?
  • Is er voor elk van deze diensten of producten ook een pagina op mijn website aanwezig?
  • Is mijn website beschikbaar voor alle toestellen en toegankelijk voor mijn doelpubliek?
  • Breng ik authentieke, informatieve en natuurlijke content of doe ik slechts aan SEO-spam?
  • Hoe breng ik mijn boodschap op een duidelijke manier in andere digitale media (newsletters, social media, blog, etc.)?
  • Hoe kan ik mijn digitale aanwezigheid en naamsbekendheid nog verbeteren?
  • Probeer ik mijn doelpubliek echt te engageren of blijft het bij eenrichtingsverkeer?
  • Is er voldoende budget beschikbaar voor search marketing op lange termijn?
  • Hoe ga ik constructief aan de slag met de analytics en rapportage?

Want u bent geen Apple of Microsoft…

Bepaalde SEO-tactieken wegen meer door dan anderen.  Is het dan niet beter om heel selectief te werk te gaan en enkel te investeren in de zwaargewichten?  Neen, want die strijd is bij voorbaat verloren. Grote merken besteden bv. vaak weinig aandacht aan hun eigen on-page optimalisatie.  Die optimalisatie bepaalt nochtans – samen met de kwaliteit van de meta data – in grote mate of de site scoren zal.  En toch halen die merken een hoge ranking, hoe kan dat?  Hier speelt populariteit een belangrijke rol.  Wat ze in feite negeren met on-page optimalisatie, maken ze weer goed met “backlinks”: een groot aantal kwaliteitsvolle links op andere websites en een hoge activiteit op tal van sociale media zorgen voor gigantisch veel trafiek naar de eigen landingspagina’s.  En laat dat nu hetgeen zijn dat u wellicht nog niet heeft…

Daarom is het van levensbelang dat u de nodige aandacht schenkt aan de ranking factoren die wél haalbaar zijn.  Kies bijvoorbeeld voor minder concurrerende zoekwoorden die op korte termijn de “meerwaarde”-bezoeker naar uw site brengt.  Dit moet gepaard gaan met de nodige investering om een betere (mobiele!) gebruikerservaring te bieden.  Zo vergroot u de kans om anonieme leads om te zetten in effectieve klanten.  En door die winst opnieuw in allerlei digital marketinginitiatieven te pompen, maakt u de cirkel rond.  Investeer bv. opnieuw in SEO, contentcreatie, videoproductie, email marketing, social mediacampagnes of ga voor online advertizing: SEA* of PPC* kunnen fenomenale resultaten opleveren op korte termijn. Want wellicht is de aankoop van iets duurdere, meer competitieve zoekwoorden nu wél financieel haalbaar?

Wat u ook beslist, overweeg altijd om professionele hulp van buitenaf in te schakelen en durf te investeren in een SEO-strategie.  Misschien is de verleiding groot om beroep te doen op uw huidige leverancier (web designer, CMS provider, etc.), maar hier boekt u niet noodzakelijk de beste resultaten mee.  U laat u zich beter bijstaan door een onafhankelijke partij die de nodige kritische vragen stelt en gerichte antwoorden biedt (cfr. mijn vorige blog: “Speelt uw aannemer ook voor architect?“).

Search marketing is geen “do-it-yourself” job en zal het ook nooit worden. Het is niet voor niets dat er zich wereldwijd miljoenen specialisten mee bezighouden.  Want stel dat u het allemaal zelf wel zou kunnen, dan moeten mensen zoals ik er best meteen mee stoppen.  En dat probeer ik ook maar hetzelfde te doen als u, niet?

(*)
SEO = Search-Engine Optimization
SEA = Search-Engine Advertizing
PPC = Pay-Per-Click

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s