Maakt LinkedIn deel uit van uw SEO-strategie?

LinkedIn wordt door SEO-professionals vaak genegeerd als waardevol sociaal mediaplatform in de zoekmachine marketingstrategie.  Toch is dat een misvatting.   B2B marketeers hebben er  in feite alle belang bij om LinkedIn als sociaal mediakanaal in te schakelen.

De vorige blog beantwoordt de vraag waarom dat zo is.  Hier volgen nog enkele eenvoudige tips hoe u met LinkedIn beter scoren zal in de zoekresultaten van bv. Google.  En hoe u meer uit LinkedIn haalt als volwaardig social mediakanaal.

TIP 3: lanceer een bedrijfspagina

B2B-kopers willen altijd eerst meer te weten komen over de bedrijven waarvan zij overwegen te kopen.  Volgens “The 2014 B2B Buyer Behavior Survey” doet niet minder dan 75% van de senior managers eerst de nodige research via social media alvorens ze beslissen om een product of dienst aan te kopen.  En die research start in 80% van de gevallen via een zoekmachine als Google.

LinkedIn wordt vooral ingezet voor jobaanbiedingen en opportuniteiten, maar ook de bedrijfspagina’s bieden een uitgelezen kans om productinformatie gestructureerd samen te brengen en te linken aan relevante externe bronnen.  Informatie die beheerd wordt door het bedrijf, maar die relevant is voor de sector en potentiële koper.  Een goed verbonden (en gevolgd) bedrijfsprofiel helpt zo de slagkracht te vergroten van alle inspanningen inzake content en search marketing.

Enkele belangrijke tips als u een bedrijfspagina aanmaakt op LinkedIn:

  • Wees volledig
    Zorg ervoor dat u zo veel mogelijk bedrijfsinformatie vermeldt, inclusief de beschrijving,  de adresgegevens en de specialiteiten, want ze vormen de “keyword tags” die de gebruiker kan hanteren om gerichter te zoeken en te filteren.
  • Maak het visueel aantrekkelijk
    Plaats een foto in de cover, gebruik icoontjes, grafieken, etc. om de aandacht van de bezoeker te trekken en hem te verleiden om verder door te klikken naar onderliggende items op de pagina.
  • Plan vooraf
    Maak een editoriale kalender van updates die u zal delen met uw volgers, zowel informatie die door uzelf beheerd wordt, als de highlights van relevante informatie van derden.
  • Haal er meer uit
    LinkedIn biedt de mogelijkheid om video-introducties toe te voegen via YouTube en zo kan u bv. uw doelpubliek bereiken op basis van locatie, taalvoorkeur, interesses, etc.  Dit zijn niet te onderschatten hulpmiddelen om een sterke aanwezigheid uit te bouwen.

De LinkedIn guide to company pages is een aanrader voor wie het volledig overzicht van alle functionaliteiten en features wil ontdekken.

Van zodra uw pagina gelanceerd is, vergeet u best niet regelmatig de LinkedIn Page Insights and Analytics te monitoren. Zo komt u snel te weten welke content het meest geconsumeerd wordt door uw doelgroep.

linkedin-metrics1

TIP 4: neem actief deel aan LinkedIn Groups

Met LinkedIn Groups kan u niet alleen deelnemen aan productieve en leerzame discussies over onderwerpen die uw branche en expertise aanbelangen, maar u kan ze bovendien gewoon zelf opstarten.   Ze bieden een efficiënte functie om te modereren op individueel en discussieniveau, zodat u als actieve beheerder altijd de controle behoudt over de kwaliteit van de gevoerde discussie (en spammers kan weren.  Zo houdt u de gebruikerservaring van de groepsleden optimaal, iets wat op langere termijn de vertrouwensrelatie bevordert.

In de gebruikersinterface worden bovendien de meest invloedrijke leden en populairste discussies op een heel intuïtieve manier gebracht.  Het echte werk bestaat er uiteraard in om waardevolle discussies te initiëren en regelmatig nuttige informatie aan te reiken die door de leden als “populair” en “invloedrijk” wordt beschouwd.

Om beter af te wegen of u uw tijd spendeert in een dergelijke LinkedIn Group, stelt u best eerst deze vragen:

  • Activiteit, frequentie en richting van de discussie
    Is de mogelijkheid om te modereren voor u een nuttig instrument om productieve discussies en informatie-uitwisseling te bewerkstelligen?
  • Niveau en activiteit van de leden
    Dragen de LinkedIn-leden bij aan de discussie en brengen ze nieuwe topics aan?
  • Betrokkenheid van de leden
    Zijn er groepsleden bij die u de mogelijkheid bieden om meer links (naar uw site) te krijgen door middel van content marketinginspanningen en andere strategische initiatieven?

Het is duidelijk dat LinkedIn Groups ook voor SEO-professionals in B2B een uitgelezen kans zijn om te netwerken, hun persoonlijk connecties te onderhouden en uiteindelijk meer trafiek en naamsbekendheid te genereren, mét een positieve impact op de zoekresultaten in bv. Google.

Maakt LinkedIn deel uit van uw SEO-strategie?

Link building is hoe langer hoe meer een “relationship-centric”-initiatief.  Daarom is het belangrijk dat SEO professionals zich concentreren op communities en locaties waar netwerken kunnen worden opgebouwd en onderhouden.  Enerzijds gebruiken B2B marketeers LinkedIn als een optimaal social mediaplatform voor content-distributie en merkcommunicatie.  Anderzijds leggen SEO professionals de nodige connecties om meer backlinks te verkrijgen via content en zo de slagkracht van alle inspanningen in content marketing vergroten.

Is LinkedIn een onderdeel van uw B2B SEO strategie?  Wij helpen u daar graag bij.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s