4 tips voor B2B marketeers om meer uit LinkedIn te halen

“Elke minuut zijn er meer dan 200 conversaties op LinkedIn Groups en worden er elke week meer dan 8000 nieuwe groepen aangemaakt”, staat te lezen op de officiële LinkedIn blog.  En volgens B2B Content Marketing Trends 2015 is LinkedIn het uitverkoren sociaal mediaplatform om B2B content te distribueren:LinkedIn

B2B marketeers die actief bezig zijn met SEO (search-engine optimization),  hebben er dus alle belang bij om LinkedIn als  sociaal mediaplatform in te schakelen in hun search marketingstrategie.  Toch wordt het platform binnen de SEO-wereld vaak genegeerd als sociaal mediakanaal dat zoekresultaten kan beïnvloeden, zo ook binnen de B2B-sector.  Hoe komt dat?  De achterliggende redenen zijn eerder technisch en historisch:

  • Links in profielen en discussies zijn niet bepaald SEO-vriendelijk. Het komt vaak voor dat er “302 redirects” (doorverwijzingen naar tijdelijke pagina’s) worden opgenomen en ook site links vermeld worden die een “no follow” syntax bevatten.
  • Discussies en/of website-adressen die nochtans belangrijke trefwoorden bevatten, verschijnen zelden in de resultaten op zoekmachines.

Rekening houdend met deze twee factoren, is het logisch dat bedrijven andere sociale mediakanalen verkiezen voor SEO-doeleinden (zoals Facebook, Google+, Twitter, bloggen, etc.).

Toch is dit een misvatting en zeker voor B2B search marketing professionals.  Maar hoe zet u LinkedIn in als waardevol sociaal mediaplatform in uw zoekmachine marketingstrategie?

In deze (en volgende blogs) geef ik 4 belangrijke tips mee om niet alleen beter te scoren in de zoekresultaten, maar ook om LinkedIn beter en efficiënter te gebruiken.

TIP 1: netwerken, netwerken en nog eens netwerken

Er was een tijd dat SEO marketeers niet per sé moesten netwerken om meer trafiek te genereren naar de sites die ze beheerden. Google heeft dat echter drastisch veranderd.  Als ze vandaag erin willen slagen om meer backlinks te winnen, moeten ze partnerships en connecties opbouwen met collega’s, peers en opiniemakers, bij voorkeur in de branche waarin hun bedrijf actief is. LinkedIn is dan de logische plek om een professioneel netwerk te onderhouden en te doen groeien.

Hieronder volgen enkele ideeën om snel aan de slag te gaan:

  • Maak een volledig profiel aan. Een profielfoto, professionele bio, werkervaring, skills, publicaties, interesses en bedrijfsrelaties, … ze zorgen nu eenmaal voor meer geloofwaardigheid en authenticiteit.
  • Word actief lid van groepen. En contribueer op een gepaste wijze, binnen de regels en richtlijnen die de moderators opgesteld hebben.  Link “dropping” doet u hier best niet, het zet alleen maar uw persoonlijke reputatie en uw “merk” op het spel.
  • Geef productieve reacties op artikels die relevant en toepasbaar zijn op uw interessegebieden en expertise. Zo creëert u ook de nodige aandacht.
  • Check relevante publicaties van bepaalde conferenties en events binnen uw sector. Ga op zoek naar specifieke publicaties die het bereik van uw doelgroep kunnen verhogen.  Probeer ook deel te nemen aan LinkedIn-discussies en groepen waar de belangrijkste leden van die publicaties aan zijn gekoppeld.
  • Vergeet niet te netwerken in het echte leven. Zorg ervoor dat u in contact komt en communiceert met mensen die u ontmoet op networking events, beurzen, seminaries, etc.  En voeg ze daarna toe in uw online LinkedIn netwerk.

Naarmate uw netwerk groeit en uw bijdrage tot de community meer zichtbaar wordt, vergroot de kans dat LinkedIn-leden uw profiel via “endorsements” of “recommendations” in de kijker gaan zetten. Hoe meer u het vertrouwen van bepaalde communities wint, hoe meer kans dat u tijdens discussies ook effectief links naar uw site, producten, etc. kan plaatsen.  Op die manier zullen uw inspanningen in content marketing meer lonen en wordt uw aanwezigheid op LinkedIn een strategische investering.

TIP 2: gebruik de LinkedIn “Share”-knop

Ik ben persoonlijk fan van LinkedIn Pulse, ook wel bekend als LinkedIn Today.  Het is moeilijk om precies te achterhalen welke factoren ervoor zorgen dat de inhoud van een artikel goed scoort in bepaalde categorieën of in persoonlijke zoekresultaten, maar laat u dat niet tegenhouden.  Zorg er vooral voor dat de inhoud van uw artikel makkelijk kan gedeeld worden op LinkedIn, door een LinkedIn share-knop toe te voegen op uw webpagina’s of bij uw blog.

sel-share-button-example

Hoe gaat dat technisch in zijn werk?  LinkedIn biedt een eenvoudige set van gecodeerde instructies voor het ontwikkelen van share-knoppen op uw website of blog.  En gelukkig is die code ook vrij eenvoudig te begrijpen.  Met een klein beetje kennis van HTML en scripting integreert u ze zo in de templates van uw webpagina’s.

In de volgende blog geef ik nog 2 tips.  Stay tuned!

 

2 thoughts on “4 tips voor B2B marketeers om meer uit LinkedIn te halen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s