Drie eenvoudige regels voor een hogere email open rate op mobiele toestellen

Ik hoor het marketeers vaak zeggen: “email marketing is dood”.  Mijn stelling is echter dat email marketing net enorm veel potentieel biedt en meer dan ooit tevoren.  Het komt er gewoon op aan om dat potentieel maximaal te benutten.  Dankzij drie eenvoudige regels. Misschien eerst wat cijfers?

Emails worden vandaag vooral geopend op mobiele toestellen.  In vergelijking met de krimpende “email open rate” op desktops (34%), nemen smartphones en tablets samen 66% van alle geopende emails voor hun rekening. Het aandeel van  iPhones en iPads vertegenwoordigt zelfs meer dan de helft van álle geopende e-mails (54,5%).  Het zijn cijfers waar je niet naast kan kijken.

Screen-Shot-2014-05-09-at-6.22.28-AMScreen-Shot-2014-05-09-at-6.22.40-AM

Het is evident dat uw mailings, newsletters en landing pages 100% mobielvriendelijk zijn (lees ook mijn vorige blog “Is uw site mobielvriendelijk?”) *.  Maar nog belangrijk is dat u maximaal meesurft op het succes van die groeiende open rate op mobiele toestellen.  Hoe?  Daar help ik u graag bij.

Als we kijken we naar de onderstaande screenshot van de inbox-weergave van de drie belangrijkste mobiele toestellen, hebben ze allen één ding gemeen.  Automatisch worden steeds dezelfde drie regels weergegeven: het onderwerp, de allereerste regel van de mail en de verzender.  Slechts drie. En het zijn deze drie regels die bepalen of een email wordt geopend of niet.

150127-orendorff-mobile-default-email-displays

1. Onderwerp
Er zijn gemiddeld 20 tot 30 karaktertekens beschikbaar voor de onderwerpregel.  Van zodra die grens wordt overschreden, wordt de regel afgebroken of erger nog… verdergezet op de volgende regel, zodat de eerste regel van de mail simpelweg wordt vervangen.  Less is more dus.  Idealiter houdt u het ook beter bij max. 10 woorden in het onderwerp.  Ook is het van belang welke woorden u best gebruikt:

  • Persoonlijke woorden
    Zet eerst de (voor)naam van de ontvanger en gebruik woorden als “u of jij” en “ik”. Gebruik jargon, uitdrukkingen, emoticons en een unieke interpunctie, maar maak het vooral menselijk. Hoe echter en persoonlijker deze regel is, hoe hoger de open rate.
  • Emotionele woorden
    Zo werkt het altijd in marketing: “lead with desire, pleasure or pain”. Integreer de unieke meerwaarde voor de lezer meteen in de onderwerpregel… en wind er geen doekjes om.
  • Populaire woorden
    Woorden of zinnen die verwijzen naar films of liedjes worden in 26% van de gevallen geopend, terwijl meer traditionele onderwerpen blijven steken op 16% (Retention Science points out).  Dit geldt voor zowel B2C als B2B.

2. Eerste regel
Hier ligt de sleutel vooral in personalisatie en conversatie.  De eerste regel van uw geautomatiseerde e-mails moet zo sterk mogelijk lijken op de eerste regel van een echte persoonlijke e-mail die gericht is op gesprek, interactie of die simpelweg vraagt om een antwoord. Bv.:

  • Die A/B testing… werkt dat wel?
  • Waarom wordt uw website niet opgenomen in de Google index? 
  • Slechts 1 op 10 werknemers vinden hun bedrijf innovatief. U ook?

Ook bevestigingsmails kunnen vaak veel persoonlijker:

  • En voilà! Download hier de bestanden, bewerk ze en maak professionele teksten die meer die meer vertrouwen uitstralen… en meer bezoekers aantrekken.

3. Verzender
Tenzij u Coca-Cola, Nike, Google of Zalando bent, moeten alle automatische e-mails lijken of ze afkomstig zijn van een echte persoon.  Het komt erop aan om een echte naam te gebruiken (geen merknaam) en een echt email-adres te plaatsen in het veld “from” van uw mail client.  Met andere woorden, vermijd absoluut onpersoonlijke dingen als support@yoursite.com, klantendienste@yoursite.com, sales@yoursite.com, noreply@yoursite.com of erger nog… het woord “auto” in welke vorm dan ook.

Vooraleer u dus de volgende mailing of newsletter de wereld instuurt, neem de tijd om deze drie simpele regels te optimaliseren.  Het zijn misschien de enige drie lijnen die uw publiek ooit te zien krijgt…

(*) Slechts 25% van de marketeers optimaliseren hun email en website templates voor mobiel gebruik.  Werkt uw huidige email marketingplatform met “responsive design” templates, dan hoeft u zich er het hoofd niet verder over te breken.  Veel systemen werken echter nog met een oude, “one-size-fits-all”-benadering.  Laat u door ons begeleiden in de zoektocht naar een efficiënt systeem dat behalve gebruiksgemak, ook een koppeling met uw CRM-toepassing toelaat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s