Content marketing in 2015: wat werkt en wat niet?

Als je marketeers vraagt welke techniek in digital marketing in 2015 de grootste commerciële impact zal hebben op de bedrijfsresultaten, dan luidt het antwoord steevast: “content marketing”.  Op zich geen verrassing, want het is hetzelfde antwoord als vorig jaar en de jaren daarvoor.  Wel verrassend is het feit dat minder dan de helft van de marketeers een doordachte strategie in huis heeft om de planning, creatie en distributie van content in goede banen te leiden.

Toch is het van groot belang dat bedrijven vandaag de nodige aandacht besteden aan een goede contentstrategie die de ganse marketing ondersteunt.  Met ambitieuze doelstellingen én een realistische aanpak. Met een perfecte afweging tussen budget en middelen.  En met de nodige kennis van zaken, samen met externe professionals en/of interne teams.

Waarom?  Content marketing is erop gericht om prospecten en klanten te engageren en zo hun getrouwheid met het merk te bevorderen.  Laat ons even kijken naar de laatste trends in content marketing.  Er doen tal van infographics de ronde, maar deze vond ik bij uitstek de beste: “The State of Content Marketing 2015“.   De gangbare statistieken worden hier mooi gecombineerd met concreet advies.  Kortom, wat werkt en wat niet?

State-of-Content-Marketing-20152-700x6564Deze 6 cruciale tactieken leveren voor zowel B2C als B2B de meeste return-on-(marketing)-investment (ROMI) op:

  1. Breng content waarbij uw publiek zich betrokken voelt. Content die gericht is op engagement maakt de meeste kans om gedeeld en aanbevolen te worden door uw lezers via social media, email of mond-aan-mondreclame.  Zo bereikt u niet alleen een grotere kritische massa, maar zorgt u er ook voor dat uw merknaam meer onder de aandacht komt.  Elk individu is tenslotte zelf ook een vooraanstaande opiniemaker binnen de eigen familie- vrienden- of professionele kring.
  2. Goede content scoort beter in zoekresultaten.  Sinds Google in 1998 haar zoekmachine lanceerde, speelt de kwaliteit van online content nog steeds de belangrijkste rol in het weergeven van zoekresultaten.  Websites brengen nu eenmaal content. Het feit of uw site al dan niet gevonden wordt door een zoekmachine hangt af van de content die er op staat… of het gebrek eraan.
  3. Online content stimuleert het aankoopgedrag, ook offline. Online content heeft zowel een rechtstreekse invloed op online shopping als op het onderzoek sdat voorafgaat aan aankopen die offline gebeuren.
  4. Distribueer content via meerdere kanalen tegelijkertijd. Een doordachte en goed getimede content marketingstrategie gaat verder dan enkel uw website.  Integreer uw content ook in sociale netwerksites, online publicaties, vergelijkingssites, blogs en nog vele andere types van sites die u helpen om meer engagement bij uw doelpubliek te bereiken en zo de verkoop te stimuleren.
  5. Laat de gebruiker aan het woord. Het koopgedrag heeft de laatste jaren een drastische verandering gekend.  Vandaag willen we eerst de mening van anderen kennen en allerlei producten en diensten kunnen vergelijken alvorens over te gaan tot een aankoop. We raadplegen sites met waarderingscijfers, blogs en fora waarop andere gebruikers hun ervaringen delen.  Onze aandacht wordt ook getriggerd door wat we op social media lezen.  Het gaat hoe langer hoe meer over de zoektocht naar informatie die ons helpt een beslissing te nemen.
  6. Maak content gebruiksvriendelijk. De technologie waarmee we het internet dagelijks gebruiken, evolueert razendsnel. Meer dan ooit staat gebruiksgemak centraal.  Want content wordt voortdurend geconsumeerd op verschillende toestellen (desktop, smartphone, tablet, smart TV, …), en moet dus overal even snel, duidelijk, aangepast én gebruiksvriendelijk worden weergegeven. Maar ook de context van de gebruiker zelf speelt een rol (cfr. Is uw site mobielvriendelijk?)  Wanneer, waar en met welk toestel gaan we op zoek naar producten en diensten?  Met andere woorden: beantwoordt de content die u op dat moment brengt wel aan de context van uw gebruiker?

Meer informatie?  Contacteer ons vrijblijvend voor een afspraak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s