Is uw site mobielvriendelijk? Doe hier de test.

Kreeg u onlangs een melding van Google dat uw site niet mobielvriendelijk is?  Dan wordt het hoog tijd om daar effectief ook iets aan te doen.   Een nieuwe update in het zoekalgoritme van Google zal er namelijk voor zorgen dat uw site lager (of zelfs niet) zal scoren in de zoekresultaten op mobiele toestellen, zoals smartphones en tablets.

Het leek een onschuldig bericht dat onlangs verscheen op allerlei SEO-fora: “Google Sending Mobile Usability Warnings To Huge Number Of Webmasters”, maar het kreeg al snel mijn volle aandacht. Niet alleen omdat het benadrukt dat een mobielvriendelijke site vandaag een absolute must is voor elke bedrijf dat met online marketing bezig is.  Het ging vooral over de impact van de nieuwste algoritme-update die Google momenteel lanceert.   Sites die vandaag niet mobielvriendelijk zijn, gaan simpelweg slechter scoren op smartphone en tablet.  SEO (of search-engine optimization) gaat hoe langer hoe meer over andere factoren dan enkel “content”.  Ook de kwaliteit van het site design (of het gebrek daaraan) wordt meer dan bepalend bij het weergeven van zoekresultaten op een mobiel toestel.

Het gebruik van tablets en smartphones voor het surfen op internet wordt steeds populairder, dat wist u wel.  Hieronder een illustratie van hoe en wanneer de mobiele gebruiker vandaag surft.

time-of-day-you-research-products-or-services-on-smartphone-or-tablet-for-your-business

Ik zet voor u graag 3 belangrijke feiten op een rij:

  1. Ruim 30% van het dagelijkse internetverkeer gebeurt vandaag mobiel en daarmee hinkt België nog achteraan de Europese middenmoot.  Wereldwijd wordt zelfs voorspeld dat in 2015 meer dan 50% van het internetverkeer mobiel zal zijn.  En daarmee wordt het surfen via de klassieke computer of laptop van de troon gestoten.  Een mobielvriendelijke site is daarom geen luxe meer, het is levensnoodzakelijk om uw bedrijf op de “online” kaart te houden.  Voor mobiele surfers is het nu eenmaal een frustrerende ervaring als ze moeten inzoomen op teksten en beelden om ze optimaal weer te geven of als ze zijwaarts moeten scrollen om alle content van uw site te zien.  Meer dan waarschijnlijk klikken ze na een poos weg en komen ze volgende keer niet meer terug. Tot zover uw klantenbinding.
  2. Ruim 75% van het mobiel internetverkeer start met een zoekopdracht via Google. Tot voor kort maakte Google geen onderscheid in het weergeven van de zoekresultaten op een mobiel toestel of een desktop, maar daar kwam recent verandering in.  Zonder dat u het wellicht weet, voegt Google een label toe aan mobielvriendelijke sites.  Deze zullen effectief ook beter scoren in de zoekresultaten dan sites die niet mobielvriendelijk zijn.
  3. Sinds november vorig jaar stuurt Google meldingen naar webmasters van sites die niet mobielvriendelijk zijn en geven ze een opsomming van de kritische fouten. Dit gebeurt via Google Webmaster tool en via email.  Waar het vroeger bij een standaardmelding bleef, gaat het deze keer om een echte waarschuwing dat deze sites stelselmatig zullen worden uitgesloten in mobiele zoekresultaten.

Toch iets om van wakker te liggen als u vandaag nog geen mobielvriendelijke site heeft.  Bent u niet zeker?  Wees proactief en doe zelf even een simpele test via https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.

Hulp nodig?  Contacteer ons vrijblijvend voor een afspraak.