Waarom innovators en marketeers (nog) geen vrienden zijn

Innoveren en marketing hebben één ding gemeen: ze leiden (zoals ze vandaag worden toegepast) meestal niet tot succes voor het bedrijf.

Opvallend genoeg zijn innovators en marketeers van nature ook niet de beste vrienden in de organisatie. De innovator vindt dat de marketeer maar lucht verkoopt, en de marketeer vindt de innovator een wereldvreemde techneut.

Het pijnlijke is dat marketeers en innovators allebei aan het zelfde euvel lijden: hokjesdenken. Allebei denken en handelen ze vanuit hun eigen  hoekje, departement of tak in de organigram.

‘No man is an island’

Om succesvol te zijn, moeten innovatie en marketing hand in hand gaan. Ze zijn tot elkaar gedoemd. Niet alleen omdat ze zo belangrijk zijn voor de ganse organisatie, maar vooral omdat ze een essentieel onderdeel uitmaken van elkaars value chain.

Zodra dit inzicht eindelijk ingang vindt, komt het wel goed met marketeers. En met innovators. En met ons allemaal. Want innovators en marketeers: dat zijn we allen, in ons hoofd. Laat ons elkaar niet in een hokje duwen. We verdienen die straf niet en gevangenissen zijn al overbevolkt.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s