Innovate… and die?

De voorbije 20 jaar wordt het steeds sterker uitgeschreeuwd door pers, trendwatchers en ambitieuze bedrijfsleiders: innoveren is de boodschap, of je bent als bedrijf een vogel voor de kat.

En inderdaad, het internet legde de fundamenten voor een gigantische innovatiegolf, van Silicon Valley tot Bangalore. De succesverhalen, van Amazon tot Airbnb, kregen en krijgen in de pers meer dan voldoende aandacht. Terecht trouwens, want het zijn toch succesverhalen, niet?

Toch blijf ik als bevoorrechte toeschouwer met steeds meer vragen achter. Want ik zie een andere realiteit die helemaal niet strookt met wat de media vertellen. Uit onderzoek door Harvard Business Review blijkt dat 9 innovaties op de 10 eigenlijk uitdraaien op een mislukking. Kwantitatief zijn er met andere woorden veel meer ondernemers met gebroken dromen dan er succesvolle ondernemers zijn.

De waarheid is dat een innovatie slechts het beginpunt vormt van een lange, barre tocht door de woestijn.

‘Innovate or die’, luidt de bekende slagzin. … of is het  ‘Innovate and die’ ? Het wordt eindelijk tijd dat men eindelijk aandacht schenkt aan de overtocht van de woestijn…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s