Denk ‘schaalbaarheid’

Er zijn geen quick wins in business

Natuurlijk hopen wij allemaal om iets groots te bereiken. Liefst met zo weinig mogelijk moeite. Helaas: quick wins zijn eerder de uitzondering dan de regel, en dat geldt vooral in de onderneming.

De wijnmaker weet dat hij met wijn jonge wijnranken minstens drie jaar moet wachten voor ze de eerste trossen produceren. Hij aanvaardt dat. Waarom wij niet, in de bedrijfswereld?

Schaalbaar denken en handelen

Wie succesvol wil zijn in marketing, moet tegen zijn natuur ingaan. Succesvolle ‘one shots’ zijn zeldzaam. Het echte rendement van marketing komt door schaalbaarheid en herhaalbaarheid.

Het komt er dus op neer, om niet steeds opnieuw nieuwe formats uit te vinden voor evenementen, mailings andere acties. Wel integendeel: wat loont, is het hergebruiken van bestaande formats, steeds opnieuw. Maar wel met verse, inspirerende content.

Alleen door herhaling zal een momentum ontstaan waarbij de machine vanzelf begint te draaien.

Een nieuw marketing-initiatief kan zo heel gemakkelijk aan een evaluatietest onderworpen worden: als het geen potentieel biedt tot herhaalbaarheid of schaalbaarheid, is het meteen rijp voor de vuilbak.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s